Beschreven aan de hand van de eerste 6 competentieclusters van het beroepscompetentieprofiel.
- Mijn houding naar de cliënt (wat straal ik uit naar de cliënt)
- De manier waarop ik cliënten kan ondersteunen (werkwijze)
- Hoe ik netwerkt en mezelf positioneert naar derden
- De manier waarop ik leer van werkervaringen en van collega’s
(Tevens werkend als LVV- register vertrouwenspersoon) als oco ben ik niet in dienst van andere partijen zoals (zorg)aanbieders, indicatiestellers en financiers en weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om een vertrouwensrelatie op te bouwen met mijn cliënt. Het begint met bereikbaarheid, als een (potentieel) cliënt contact met mij opneemt, me mailt, appt, belt of voicemail inspreekt dan geef ik het vertrouwen om binnen kort termijn (24 tot 48 uur) hierop te reageren. Als ik de telefoon niet op kan nemen dan bel ik spoedig terug en geef aan ik heb nu een paar minuten( met volle aandacht), kun je kort vertellen wat er aan de hand is?(ervaring/ situatie/ vraag/ ventileren etc.) dan kan ik ondertussen indexeren hoe hoog de “nood” is/ snelheid bepalen van wanneer we een (volgende) afspraak plannen. Bij fysieke afspraken zorg ik dat ik op tijd kom, zet mijn telefoon op stil en ben er met de volle aandacht in het moment, ik open/haak aan met iets algemeens als wat zie je er goed uit etc. en dan gaan we er serieus voor zitten. In de afronding vraag ik de cliënt wat zijn dan nu precies onze stappen/ afspraken? maken indien nodig vervolgafspraak en ik haak af, wederom met iets algemeens, hé bah het regent buiten, ga je nog voetballen? o.i.d.
Met een holistisch- fundamentalistische kijk en open en verbindende houding, werk ik aan het maken van een vertrouwens- lijntje tussen mij en de cliënt (en naasten). Oplossingsgericht, rekening houdend met het tempo en de mogelijkheden van mijn gesprekspartner sta ik de cliënt bij, biedt een luisterend oor, ik ben heel empathisch, maak rapport(kan spiegelen en levelen) en stel vragen en geef de cliënt tijd en ruimte in het verwoorden van de vraag, het antwoord, of ervaring en geef deze terug door te benoemen wat ik denk dat ik hoor, klopt dit? vat samen en vraag door. Ik ga er altijd uit van wat de client met mij deelt klopt (subjectieve ervaring), voor zover mogelijk doe ik dit oordeelloos, en zonder waarheidsvinding, bewust erop dat ik mezelf (mijn totaal aan referentiekaders) hier in mee kan nemen. Verder werk ik aan het gevoel van je kunt op mij rekenen, ik ben hier voor jou, wat je mij vertelt is vertrouwelijk en blijft bij mij, we verkennen samen wat er mogelijk is, ik kan je, vanuit mijn schat aan werk en levenservaring, en met mijn brede kennis over aanbod, wet en regelgeving en voorzieningen, informeren over welke “bewuste” keuze, stappen/ route( s) passend kunnen zijn, ondersteun bij de organisatie hier rondom. Zo ondersteun ik de cliënt bij het goed overbrengen van wat de cliënt bedoelt in/ tijdens interactie met andere professionals/ partijen groot overleg etc., sta de cliënt bij om “hier” sterk in te staan, zelf te staan.
Voor wat betreft de kwaliteit van leven acht ik het heel belangrijk hoe het wensplaatje voor het leven van de cliënt er zelf uitziet. Regie over eigen leven is een groot goed en in mijn contact als oco met de cliënt houdt de cliënt ten alle tijden zelf de regie. Hierbij stel ik wel persoonlijke grenzen en professionele grenzen aan wat ik kan ( doe aan deskundigheidsbevordering/ bijscholen en/ of verwijs door/ koppel aan andere oco) en blijf kritisch op mezelf en ook de professionele omgeving (in passende afstand en nabijheid). Er zijn geen problemen, alleen mogelijkheden om uit te zoeken. Dit is wat het werk als oco voor mij juist zo leuke maakt!
Binnen mijn werkwijze staat de client centraal en gebruik ik allerlei instrumenten, waaronder een heel aantal tools (map gemaakt) die ik vanuit de BCMB hebt gekregen die helpen bij vraagverduidelijking, het op verschillende levensgebieden in de breedte helder krijgen waar de behoefte/ ondersteuningsvraag ligt (ook in preventie/ de ontwikkeling, horen achter de vraag). Natuurlijk was ik eerder bekend met het positieve gezondheidsconcept echter nu vanuit de BMCB-opleiding ben ik actief met de vragenlijsten (IPH gespreksinstrument) aan de slag gegaan en merkte dat er altijd wel een ingang tot gesprek tot stand kwam, het spinnenweb-model heel mooi bijdraagt in het actuele beeld (als uitgangspunt) de aandacht en werkpunten aangeeft. Deze vragenlijsten hou ik bij de hand.
Cliënten/ mensen voelen het al vaak als heel fijn en ondersteunend als je er gewoon (met aandacht) voor ze bent, als klankbord, luistert, meedenkt, kijken wat kan de cliënt zelf (vaak meer dan ze zelf denken) waar kan ik in bijstaan en op spoor helpen met antwoorden of praktisch gezien met hulp bij aanvragen indicaties, in contact met gemeente, zorgkantoor, zorgorganisaties, zorg-professional, het vinden van de meest passende hulp waar deze cliënt zich mee geholpen voelt en vooruit kan…voor zolang zonder mij als oco en als het nodig is weer aan de bel trekt.
Voor wat betreft de client kijk ik wie is de cliënt, hoe is het netwerk van de cliënt , hoe is de woon/ gezinssituatie? Is er steun van familie/ vrienden? Hoe is het contact met naasten/ familie, vrienden, kennissen, hulpverleners, officiele instanties, zijn er foute vrienden? Wie is er betrokken bij de cliënt en wie doet wat? Is er bijvoorbeeld sprake van mantelzorg/ zorg nodig? Informeel en formeel. Netwerk kan zich (meer) betrokken voelen door ze te betrekken. Hoe meer netwerk betrokken is, wil niet zeggen dat hier ook meer ondersteuning/ draagvlak/ support/ mantelzorg voor de cliënt te vinden is.
Op gebied van mantelzorg, als oco kan ik in afstemming/ samen met de cliënt verschillende lijntjes uitleggen en onderzoeken welke verbinding is er met de cliënt en wat kun je en wil je eventueel ook (structureel) betekenen voor de cliënt, waar kunnen we een afspraak over maken? Zo komt er meer beeld bij de potentie van het netwerk en of dit valt te versterken/ dit ook goed voelt of dat het nodig is om hierbuiten te gaan kijken. Wie of wat past bij deze cliënt?
Voor wat betreft formele zorg (ook mee in overleg) is het wellicht nodig om een hogere of andere indicatie aan te vragen echter misschien zijn er binnen de gemeente ook voorliggende voorzieningen (als hier een antwoord ligt op de ondersteuningsvraag) zoals tafeltje dekje, organisaties met helpende handjes etc. .
Als persoon ben ik iemand die gesteld is op zelfstandig/ autonoom werken en kan dit ook in teamverband (teams vormen). Waardevolle vaardigheden die ik in mezelf herken betreffende hoe ik netwerk en positioneer naar derden is dat ik me toegankelijk opstel en makkelijk contact maak, mezelf durf te laten zien met mijn krachten en mijn zwakheden, hoe ik ben met ik heb een redelijke zelfkennis en een goed aanpassingsvermogen, zonder mezelf hierbij in te leveren en een groot verantwoordelijkheidsgevoel in het nakomen van afspraken. Posities als die van secretaris, de spil in het web hebben/ zeg hadden een aantrekking op mij.
Heb ik eens iemand ontmoet tijdens een scholing/ cursus/ bijeenkomst/overleg etc. dan wissel ik graag contactgegevens uit en link ik via bijvoorbeeld LinkedIn en weet mensen zo nodig te contacten.
Ik ben niet zo heel erg van de Social Media en zit wel in verschillende WhatsApp-groepen. Zoals met de naam Zorgtoppers ( nu 72 zorg-proffessionals uit de regio) waar ook oco’s in zitten en ben beheerder van een Buurtpreventie-groep.
Het voelt als een kleine moeite om bij vragen zoekende naar antwoorden iemand die hier wellicht iets(meer) over weet vriendelijk te contacten of aan te mailen.
Het is leren door vallen en opstaan. Persoonlijk neem ik deel aan verschillende intervisiegroepen op verschillende vakgebieden ook waarin we met collega’s gezamenlijk casussen bespreken waarbij we bijvoorbeeld de Balint-methode gebruiken. Leren door de ervaringen die ik opdoe, ik ga het aan en monitor mezelf met wat ging er goed, heeft goed uitgepakt? en wat kan er anders? Beter vind ik dan weer een naar woord. Het kan altijd beter, maar hier ga ik mezelf niet op stuklopen, ik doe met de allerbeste intenties naar mijn beste vermogen mijn best.
Het is heel leerzaam om te horen hoe collega’s casussen oppakken, als ik ergens tegen aanloop waar ik vragen bij heb of het zijn complexe casussen waarbij ik me afvraag hoe kan ik hier professioneel in handelen dan voel ik mij vrij om collega’s te contacten als klankbord, voor overleg, meer inzicht en om te sparren. Dit is wederzijds. We leren elkaar en van elkaar, en het blijft ook leren en dit vind ik ook inspirerend. Ik volg altijd de lijn van mijn persoonlijke ontwikkeling. Jaarlijks hou ik MBK en PSBK op PLATO eindtermen bij en doe vakgerichte bijscholingen. Voor komend jaar ben ik voornemens de mediatortraining via de BCMB te gaan volgen.
Kennis en vaardigheden vanuit de BCMB- masterclasses:
Binnen de masterclasses ben ik goed toegerust met kennis die ik in de basis nodig heb om te kunnen werken als onafhankelijk clientondersteuner.
- Kennis over wet en regelgeving, vraagverduidelijking, communicatie-technieken/ instrumenten. Wat houdt het vak clientondersteuner in, kennis over de basishouding en beroepscode en hoe kan ik mij als OCO profileren?
- Hoe kan ik clienten bijstaan en helpen bij het organiseren van het krijgen van hulp, indicaties aanvragen, de rekenmodule, ZIN en PGB etc.
- Kennis over contact onderhouden met de verschillende instanties en welke taken hebben zij (zorgkantoor, zorgverzekeraar, Centrum Indicatiestelling Zorg, Gemeente, Per Saldo, Naar-Keuze, zorgaanbieders, Centraal Administratie Kantoor, UWV, Sociale Verzekeringsbank, enz.), de Sociale kaart en noem het maar op aan kennis. *Zo heb ik kennis van die ene map die ik heb aangemaakt waarin ik veel naslagwerk dat ik verzameld heb, heb opgeslagen zodat ik indien van toepassing op een vraag, deze informatie direct binnen bereik heb.
Blij met de werkbare tips van de docenten heb ik in mijn vaardigheden zeker een ontwikkelingsslag gemaakt. Door actief aan de slag te gaan met het vragen te verhelderen, de gespreksinstrumenten te gebruiken en naar alle levensgebieden te kijken, naar de vraag achter de vraag kan ik de client ondersteunen bij het zoeken en kiezen van passende zorg, ik weet nu de formulieren te vinden die ik nodig heb bij het aanvragen van indicaties, zowel via Wmo als Wlz en dat de client ook mag kiezen voor PGB( ben bekend met de tarieventabellen) en ik kaart het aan als de indicatie te laag is, ga met toestemming van client in overleg met gemeente/ zorgkantoor en help clienten bij het schrijven van bezwaarschriften (pro-forma’s) hierin (op de snede van het spel) zie ik wel uitdaging en blijf monitoren.
Ik voel mij een stuk beter in staat om clienten te informeren over mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de zorg/ hulpverlening doordat ik zoveel kennis heb opgedaan, zoals met de wet en regelgeving paraat. Ben er ook weer scherp op hoe om te gaan/ af te stemmen op een client of naaste van mensen met een beperking, progressieve ziekte/ chronische aandoening, of persoonlijkheidsstoornis (GZ/GGZ)
- Integer, vriendelijk, maak vanuit een open toegankelijke houding contact met de client.
- Empathisch, neem de client hoe die is, ik heb ruimte in mezelf voor de client en kan spiegelen en levelen, sluit aan op het niveau van.
- Een kei wordende in het vraagduidelijken, verplaats me met interesse in de positie van de client.
- Ik ga altijd voor het maximale en het meest optimaal passende antwoord voor de client op de wens/ vraag.
- Informeer de client over mogelijkheden(zoek ik uit), keuzes, stappen, routes etc. en wat hier voor nodig is.
- De regie blijft ten alle tijden bij de client.
- Ik hanteer de juiste balans tussen afstand en nabijheid.
- Het lukt mij om persoonlijke en professionele grenzen te stellen aan wat ik kan en doe.
- Clienten voelen zich over het algemeen welkom, vertrouwd en veilig bij mij.
- Ik ben bekend met diversiteit, o.a beperkingen en culturen.
- Ik heb mezelf aangeleerd te zeggen wat ik doe en te doen wat ik zeg.
- Ik ben bereikbaar via mail, app of telefoon, je kunt voicemail inspreken en ik bel zelf of zorg dat een collega zo spoedig mogelijk terugbelt.
- Ik zorg dat ik op tijd bij de client kom en hier met mijn volledige aandacht ben.
- Vraagverduidelijking op alle levensgebieden en verduidelijken ondersteuningsbehoeften.
- In kaart brengen informele en formele netwerken.
- Ondersteuning bij het opstellen van een integraal persoonlijk plan.
- Ondersteuning bij (her)indicaties en (her)beschikkingen,
- Ondersteuning bij gesprekken met instanties.
- Ondersteuning bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hulp of zorg.
- Verbinden.
- Versterken en verbinden informele en formele netwerken.
- Ondersteuning bij het kiezen van een passende aanbieder voor passende hulp of zorg.
- Bemiddeling indien hulp of zorg niet naar verwachting of volgens afspraken wordt geleverd.
- Bijdragen aan het herstellen van vertrouwensrelaties.
- Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep.
- Signaleert vroegtijdig onrechtmatigheden en knelpunten in passende zorg en ondersteuning.