Beste Werkgever,
Goede arbeidsomstandigheden in uw organisatie zijn belangrijk voor u en uw medewerkers.
Iedereen wil liefst in dienst zijn bij een bedrijf waar het prettig werken is, en waar het sociaal veilig voelt. Daar waar de mensen op respectvolle manier met elkaar omgaan en waar goede omstandigheden zijn.
In een “gezond bedrijf” waar iedereen zich veilig voelt, zijn gezonde en gemotiveerde werknemers productiever, meer betrokken en verbonden met elkaar én met het bedrijf. Een ”gezonde werknemer” heeft minder ziekteverzuim. Goed werkend beleid voor arbeidsomstandigheden bespaart hoge ziekte en vervangingskosten en verzekeringspremies.
Bedrijven stellen vaak interne vertrouwenspersonen aan, en als het bedrijf wat groter is, hebben zij dit vaak als hoofdtaak, zijn goed opgeleide en gecertificeerde mensen, echter vaak doet een collega dit er wel ”even” bij.
Denkt u echt dat uw medewerker naar u toekomt of naar uw collega gaat, als deze te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag binnen uw organisatie? Denk hierbij aan intimidatie (seksuele), discriminatie, pesten of agressie. Dit voelt vaak veel te pijnlijk, veel te beladen en te kwetsbaar.
Virtuele werkvloer
Ziekteverzuim voorkomen
Als ”externe” vertrouwenspersoon kan ik uw medewerkers opvangen, begeleiden en advies geven als deze te maken krijgt met ongewenst gedrag of een integriteitskwestie wil melden.
Hoe ik werk als Vertrouwenspersoon:
- Als werkgever kunt u contact met mij opnemen en mij inschakelen om uw werknemer(s) bij te staan.
- Na akkoord, ik mail u mijn offerte/ tarievenlijst + algemene leveringsvoorwaarden van mijn diensten, kunt u uw werknemers ervan op de hoogste stellen dat u een “extern” vertrouwenspersoon heeft aangetrokken. Graag kom ik mezelf op locatie voorstellen, kennismaken en de morris proeven.
- Ik werk met losse kortdurende individuele trajecten van ten minste 2 gesprekken, dit kan op herhaling en langdurig en dit kan ook als brug naar het aanstellen van een vaste externe Vertrouwenspersoon.
- Uw werknemer kan contact met mij opnemen per mail, telefoon op whatsApp.
- We maken zo spoedig mogelijk een afspraak en uw werknemer bepaalt waar en/of hoe dit plaatsvindt.
- In het eerste gesprek leg ik uw werknemer uit wat deze van mij mag verwachten.
- Zo bied ik een luisterend oor, alle ruimte voor het verhaal en (in de ervaring) bijkomende emoties.
- Alles wat met mij gedeeld wordt blijft vertrouwelijk want ik heb geheimhoudingsplicht, tenzij het gaat om een ernstig strafbaar feit en ik niet om de wet en regelgeving heen kan, waarbij alles in overleg.
- Als vertrouwenspersoon sta ik naast uw werknemer en die houdt ten alle tijden zelf de regie.
- Ik neem niet het probleem over en help de werknemer inventariseren in wat belangrijk is als het gaat om hoe nu verder te gaan en bespreek met uw werknemer de mogelijkheden van o.a.:
- – NIETS DOEN
- – HET AANGAAN VAN HET GESPREK MET DE VEROORZAKER OF LEIDINGGEVENDE
- – EEN KLACHTEN PROCEDURE
- – DOORVERWIJZEN NAAR ANDERE HULPVERLENERS
- – BEMIDDELING
- Samen brengen we de voor- en nadelen van de oplossingen in kaart.
- Uw werknemer wordt geholpen om een eigen, passende keuze te maken.
- Ik begeleid dit hele proces.
- Uw werknemer mag ook alleen het hart luchten en er voor kiezen om geen vervolgstappen te nemen.